Neue Publikation: Finnwal-Bestände in der Antarktis erholen sich / New publication: Return of large fin whale feeding aggregations

(English below)

Die Biologin Dr. Helena Herr von der Universität Hamburg forscht seit 13 Jahren zu Walen in der Antarktis. Nun konnte sie gemeinsam mit ihrem Team erstmals nachweisen, dass die Zahl der Finnwale dort nach dem Jagdverbot von 1976 wieder zunimmt. Das Forschungsteam dokumentierte bei zwei Expeditionen 2018 und 2019 erstmals wieder größere Gruppen fressender Finnwale. Bei Drohnen- und Helikopterflügen und Beobachtungen vom Schiff aus dokumentierten die Forscherinnen und Forscher dutzende Ansammlungen fressender Finnwale, bei zwei Sichtungen waren es bis zu 150 Tiere. An den Expeditionen beteiligte Tierfilmer der BBC filmten das Spektakel. Kurze Videos der Ansammlung fressender Finnwale finden Sie hier. Dieses Projekt wird vom DFG Schwerpunktprogramm 1158 Antarktisforschung gefördert.

Hier finden Sie die Links zum Artikel im Spiegel, zur Pressemitteilung der Universität Hamburg und einem Interview mit Dr. Helena Herr. Außerdem wurde die Publikation in Nature als Research Highlight aufgenommen.

Publikation: Herr, H., Viquerat, S., Devas, F. et al. Return of large fin whale feeding aggregations to historical whaling grounds in the Southern Ocean. Scientific Reports12, 9458 (2022). https://doi.org/10.1038/s41598-022-13798-7

The biologist Dr. Helena Herr from Universität Hamburg has been researching whales in the Antarctic for 13 years. Now, together with her team, she has been able to prove for the first time that the number of fin whales there is increasing again after the 1976 hunting ban. During two expeditions in 2018 and 2019, the research team documented larger groups of feeding fin whales for the first time. During drone and helicopter flights and observations from the ship, the researchers documented dozens of gatherings of feeding fin whales, with two sightings there were up to 150 animals. BBC wildlife filmmakers involved in the expeditions filmed the spectacle. You can find short videos of the gathering of fin whales feeding here. This project is funded by the DFG Priority Program 1158 Antarctic Research.

Publication: Herr, H., Viquerat, S., Devas, F. et al. Return of large fin whale feeding aggregations to historical whaling grounds in the Southern Ocean. Scientific Reports12, 9458 (2022). https://doi.org/10.1038/s41598-022-13798-7